H : ..ja tosiaan tä on tämmönen niinku aika avoin et mul on tilaa esittää lisäkysymyksiä... voidaan oikeestaan ihan alottaa, kuuletsä mua ihan hyvin?

M : juu kuulen

H : joo .... elikkä .hh voisitsä kertoo sun ( . ) iän sukupuolen opiskeluvuoden ( . ) ja ( . ) vaikka kielitaidosta

M : ääää mä oon kakskytkolme (0.5) mä olen nainen (n) (0.5) ääääämm.. kielitaidosta ( . ) niinku, öömm, no, mä puhun englantia, opiskellu niinku kaikki muutkin siit asti ku koulus luokal ollaan oltu sit mä puhun ruotsia ( . ) jaa:: ihan vähän saksaa (0.5) jaa:: mä opiskelen Rauman OKL:ssä ja parhaillaan ( . ) onksenyt Stranmillisissä Belfastissa oon Erasmus-vaihdossa

H : ja sul on neljäs vuosi menossa nyt

M : joo. neljäs vuosi OKL:ssä eli yks vuos ois viel ( . ) vähintään

H : kerrotsä vähän sun opetuskokemuksestas

M : täällä?

H : ihan Suomessaki ja siellä

M : äää:: mmun opetuskokemus on oikeestaan pelkästään harjottelut et mä oon tosi vähän tehny sijaisuuksii ihan ( . ) ihan muutamia viikon pätkiä ( . ) suurin ( . ) piirtein et täällä nyt sitten opetusharjoitteluun mitä neljään vuoteen nyt OKL:ssä kuuluu ja tääl oli nyt pisin mitä mä oon tehny et se oli kuus viikkoo ( . ) yhteen putkeen tääl

H : joo ( . ) okei ( . ) no nyt voidaan lähtee tähän tämmöseen ennakko-oletukset -osioon ( . ) niin ( . ) kysymykseen kuuluu suurin piirtein niin et ( . ) mikä sai sut yrittään opettamista englanniks oliks sul ( . ) oliks sul niinku tieto siitä et sä tulet tekemään tällasen opetusharjottelun

M : ääh ( . ) ei oikeestaan ( . ) siis et mä oliN ( . ) halusin englanninkieliseen maahan vaihtoon ihan kielitaitoo harjottelemaan ( . ) tuntus iisimmältä ku esimerkiks Saksa sitä mää en o niin paljoo käyttäny ( . ) ja sitte ( . ) ää: Euroopasta ( 0.5 ) valikoitu tää Stranmillis sen takia et tä nyt oli ainut opettajankoulutuslaitos varsinaisest mihin oli ( . ) sillai helppo päästä sen Erasmus-ohjelman ( . ) ohjelman kautta ja sen jälkeen mulle vaan kerrottin että ( . ) tääl on opetusharjottelu mahdollist tehdä ja oikeestaan et se on pakollist tehdä ja kyl se on mun mielest vaan plussaa et kyl se tuntui ( . ) pelottavalta koska pelkästään niinku opetusharjottelut iha Raumallaki omas opettajankoulutuslaitokses niin neki tuntuu välil silt et ( . ) tai et kun menee ekan kerran sinne luokkaan et ei hitto mitä täst tulee ni ajattelin et siit tulee ehkä ( . ) tai tiesin et siit tulee alkuun aika hankalaa ( . ) mut ( . ) ihan sillee positiivisella ( . ) asenteella kuitenkin et ( . ) et kyl siit varmasti aika paljon oppiikin

H : elikkä tää ihan ( . ) kielitaidon asettamat rajoitukset oli sillee pelottavia hieman ( . ) ennalta

M : JJoo ( 0.5 ) tai en, en mä tiä sil taval ei mul oikeestaan ollu mitään semmost ku mä tänne lähdin ni ei oo semmosta just et ( 1.0 ) etten mä sais mun omii ajatuksii tai sitä mitä mä haluun sanoo ( . ) ni ei se oo ikinä oikeestaan ollu ongelma etten mä sais englanniks sanottuu sitä asiaa minkä mä haluun sanoo et kyl mä luulen et mua enemmän täs enkunkielises opetusharjottelus ihan ne samat asiat ( . ) jännitti ( . ) ku mitä tota ( . ) mitä suomenkielisessäkin ( . ) et ehkä enemmän se ( . ) et näil on erilainen opetusuunnitelma ja se et jos mulle tulis opetettavaks semmosii asioita mitä mä en o niinku ( . ) ikin oikein kohdannutkaan suomeks et ei se ( . ) alunperin kielitaito ei tuntunu niinku ( . ) vaikeelt, kyl se sit ehkä ( . ) ensimmäiset päivät oli vähä ( . ) sillai kävi et, ei olluka helppoo..

H : elikkä tota ( . ) ihan tää niinku yleensä vieraus siinä ( . ) opettajankoulutuslaitoksessa ylipäänsä saatto sitte tuntuu vähän ( . ) jännittävält ennakkoon

M : niin, joo

H : no tota, minkälainen se opetusharjoittelu oikein oli sä oot jonkin verran siit jo kertonu mut voit sä vähä enemmän ( . ) tarkentaa sitä

M : joo ( . ) öö::: mä olin siis täält ihan Stranmillisin puolesta mää sain sen verran infoo et mulle annettiin yks ( 0.5 ) paperi mis oli koulun nimi ( . ) ja sen vastaavan ( . ) opetusharjoittelijoista vastaavan tyypin nimi ja se oli mitä mä tiesin sit siin vaihees ku mä menin sinne eli en oikeestaan yhtään mitään ja se oli tota ( . ) ihan tommonen tavallinen ( . ) alakoulu täällä ja mä menin ää:: P7-luokalle, ne on 11-vuotiaita (. ) muksuja ( . ) ja olin ihan luokanopettajana sitten siel oli miesluokanopettaja joka ( . ) otti mut vastaan ja kerto niist kaikist jutuist mitä mä tuun tekeen eli ( . ) kuus viikkoo mä olin siel viis päivää viikossa ja ihan aamuyhdeksästä iltapäiväkolmeen yleensä eli koko sen ( . ) sillai erilainen ku mitä Suomes ku mä olin siel aina sen koko päivän ( . ) ja sitte ( . ) olin ( . ) öö:: no koko aika mukana siin opetukses mut sit oli niit omii tuntei mitä piti ni varmaan ehkä suurin piirtein kolme tuli per päivä mitä ( . ) piti sit ite iha niinku ( . ) sit

H : okei ( . ) no mitä aineita siin sit oikein oli oliks sul ennakkoon kerrottu jotain vai sanottiinko ihan että ( . ) saat päättää vai?

M : ää: no aika... mul oli yks kurssi täällä Stranmillisissä, mikä oli tämmöne World Around Us - History mi, mis oli että ( . ) mun pitää opettaa koska mul sattu olemaan just tää kurssi, ni mun pitää ainakin yks jakso opettaa historiaa ( . ) jotta mä saan niinku sen ( . ) sen kurssin asiat tavallaa, käsiteltyy siellä, tai käytettyy niit kurssin sisältöjä siin opetusharjottelus mut sen lisäks ei ( . ) ei mitään muut ollu vaa varsinaisest paljon velvotteita et ainoastaan opetusharjottelun täs ( . ) niinku ( . ) siin opetussuunnitelmas tavallaan mulle nii sanottiin et mun pitäis koittaa mahdollisimman ( . ) laajasti opettaa kaikkii sisältöi ni kyl mä sit opeTinkiN et se luokanopettaja sano mulle mitä ( . ) suurin piirtein vaan tunnit et joo sä opetat aina yheksäst kahteentoista aamulla ( . ) ja et ( . ) ja et omat jaksot mitkä on sul vahvuuksii niin sä voit niistä lähtee koska se kielitaito kuitenkin voi vähä ( . ) olla sit ongelma jos mun pitää jotai iha et ( . ) mist mä en tiedä et ( . ) opeta valitte niit asioit mitkä on sun vahvuuksii ja sit pikkuhiljaa mennään niihin mitkä EI oo ehkä mul nii vahvoi ( . ) nii kyl mä sit ( . ) nii?

H : oliks sul se ( . ) tää tilanne et ne oli suorittanu tän ( . ) P7-kokeen ( . ) eiku mikä se oli 11+ -kokeen ( 0.5 ) ja ne oli: jotenki vapaammassa vaiheessa?

M : just nimenomaan näin et ei ollu oikeestaan mitään mitä niiden täytyy tehdä sen takii oli varmaan aika ihanteellinen nyt opetusharjottelijalle tulla sitte ( . ) et

H : joo ( . ) aivan ( 0.5 ) no tota: ( . ) minkälainen luokan koko ( . ) oli?

M : ssiin oli kakSkyTkolme: muistaakseni ( . ) oisko ollu kakskytkolme tai kakskytneljä oppilasta (. ) ja niist oli tota (. ) niist oli: ( . ) ootas ( 0.7 ) ssiin oli ( . ) neljä ää maahanmuuttajalasta joista ( . ) ää kaks puhu tosi heikosti (. ) englantia ( . ) kaks puhu paremmin englantii ( . ) ja sit siin oli yks tyttö kenel oli tota: ( . ) niinku: ( . ) selkeesti aspergerin oireita ja hänel oli ää: tota ( . ) koulunkäyntiavustaja joka ei sit ollu ihan koko aikaa siin luokassa mut ( . ) suurimmaks osaks JOO ( 0.5 ) iltapäivät yleensä oli

H : mikä suhde oli tyttöjä ja poikia?

M : äää:: aika tasan mä voin kyl lähettää niist vaik tarkemmin mä voin kattoo ne koneelta jos sä haluut ne ni

H : ei se niin tarkkaa välttämät oo sillee vaa iha suurinpiirtein..

M : suurin piirtein fifti-fifti

H : joo ( . ) ja et tämmönen niinku ( . ) mä oon laittanu tänne et sosio-ekonominen tausta et minkälaiselt alueelt se koulu sit oikei ( . ) mahto olla ( . ) Länsi-Belfastista tai jostai

M : se on ihan täs ( . ) ihan täs Stranmillisin vierestä ( . ) se koulu

H : elikkä sielt Etelä-Belfastista joka on sellast vähä ( . ) niinku parempaa aluetta tavallaa

M : no se on tost ( . ) se on tost joen toiselta puolelta ( . ) ääm se Holy Rosary et ei se mitään ( . ) kovin ihmeellistä aluet oo et kyl osa niist koulun opiskelijoista, oppilaista mun mielest ( . ) jotain tyyliin 30 prosenttii ku on oikeutettui siihe ( . ) ilmaseen lounaaseen ( . ) et ei o niinku ( . ) ei o ainakaa mitkään kovin ( . ) mistään kovin rikkaist olosuhteista ei missään tapaukses oo

H : aivan aivan joo ( . ) no, mennää eteenpäin miten toi opetus sit alko ja miten ( . ) mitkä oli sun suurimpii vaikeuksii siin alussa?

M : ääM ( . ) kielellisesti vai niinku ylipäänsä?

H : voit kertoo iha ylipäänsä sekä kielellisesti eli iha vapaasti voit muotoilla

M : yynG ( . ) no mul oli sillai helppo et se opettaja oli tosi ( . ) sellanen ( . ) se tuki mua koko aika ( . ) eikä ollu ( . ) eikä ollu sillai mitää ( . ) mitää suurempii ( 0.5 ) ongelmii no ensin nyt tost kielestä se että ( . ) öö: ( . ) täällä kun mä oon ollu harjot- ( . ) tai tota oon ollu vaihdossa niin mä oon suurimmaks osaks ollu noitten vaihto-opiskelijoiden kans eli se englanti on ( . ) sellast hitaampaa ( . ) rauhallisempaa jotenki ja ää ( . ) tai sitten ne ketkä on tääl enkunkielisist maista vaikka Amerikasta niin ne puhuu ( . ) paljon parempaa englantia ( 0.8 ) tai siis selkeempää englantii ku mitä irkut ( . ) siin vaihees ku mä menin sinne kouluun ni siin vaihees mä oikeestaa vast tajusin et ei niinku niitten muksujen puheest varsinkaan nii ( . ) niist oikein sit ku puhutaan aksentilla ni ei niinku ( . ) ei meinannu saada mitää selvää tai kun ne vastas mun kysymykseen ni ( . ) kyllä, sai selvää mut sit jos ne alko puhuun keskenää vaikka ( . ) jostain asiast mistä nyt on vähän enemmän innostuineit vaikka jalkapallo ni ei ( . ) mitään toivoo ( . ) niinku se alkuun pelotti ku ne ekat päivät oli siel et ( . ) tuleeks tästä yhtään mitään sit ku me ruvetaan oikeesti tekee asioit ja innostutaan jostai aiheesta ja sillee et miten mä saan niist muksuist selvää ( . ) mut se kyl tota: ( . ) tai et sen huomas tosi selvästi et ihan sen parin ensimmäisen viikon aikana alko ymmärtään ( . ) ymmärtään mut tietty ku tulee tutuiksi sen lapsen kans et miten se puhuu ( . ) ni millasist asioist jotenki ni kyllä se sit ( . ) sit kävi helpommaks

H : siis kävi tutummaks et mistä puhutaan mut aluks oli semmonen tilanne että ( . ) tuntu et sä et niinku pääse välttämät siihe mukaan jos ( . ) jos se heidän keskustelunsa niinku ( . ) kiihtyy ni sit sä ( . ) välillä vähä jäät vähä siitä kyydistä

M : just nimenomaan esimerkiks jalkapallo et sit ku ( . ) aletaan puhuun nopeempaa nii siin vaihees ( . ) on vaikeempaa mut sit kyl tota ( . ) ihan myös parin päivän jälkeen ku siel oli ni tuntus et ne lapset ( . ) niinku lapset nyt yleensäkin kiintyy opetusharjottelijaan aika nopeesti ni se oli tuntu heil vähä sellaselt kunnia-asialta jotenki et he saa ( . ) niinku ( 0.5 ) ää: selittää mulle asioita tai jos joku puhu tosi nopeesti mä oon iha sen näkösen et apua niin ne oli kyl muksut oli saman tien et eksä nyt nää et Miss Kaitilal on nyt ongelma täs asias nyt selität sen toisel taval ja oli tosi sillai ( . )

H : joo joo ( . ) just samal taval miten mulle ( . ) ihan saman kuulosta ( . ) no tota, minkälaisii eroi sä huomasit sit oppilaiden keskinäisis väleis tai ( . ) ylipäänsä luokkahuoneen tapahtumissa niinku verrattuna Suomen kokemuksiin mitä sul on

M : ää: ( . ) aika sama mitä sää sanoit mulle ennen ku mää tulin tänne ( . ) se ( . ) jotenki se opettajien kurinpito, tai se niin se on ( . ) erilaista ja täs luokas se mun mielest oli ehkä vähä ( . ) tämmönen mist mä en ehkä ( . ) haluu paljoo ottaa oppia ( 1.0 ) jos ne oppilaat teki.. nii?

H : nii että mitä sä tarkotat tällä ( . ) että sä et halua ottaa oppia?

M : niin tai ( . ) se oli jotenki sekavaa se miten se tässä nimenomaisessa luokassa tapahtu oli vaa et ( . ) öö: no se opettaja oli tosi rento, koko aika heitti läppää niitten ( . ) niitten muksujen kaa ja oli sillai niinku .hh ( . ) sillai hyvin läsnä ja luki tilanteit ja oli sillai hyvin mut jos ne muksut teki jotai väärää ( . ) niinkus puhu väärään aikaan ja ( . ) ne oli vähä semmosii tilanteit et määkään en aina tienny et, aha, nyt tapahtu jotai väärää et nyt puhuttii vääräs kohtaa tai nyt, muksut yrittiki heittää läppää viel ku opettaja onki yhtäkkiä totinen, eikä se ollu niinku sil taval selkeesti luettava tilanne et mää olisin edes tajunnu et mis kohtaa niinku menee raja ( . ) niin opettaja saatto ihan pää punasena ruveta huutaan sil luokalle ni et MUA rupes pelottaan saati et sitte, niit lapsii tai sitte tosi kovii sanoi käytti ja jotenki meni vähä henkilökohtasuuksiinki niis ja se oli kyl vähän koko koulussaki et tosi ( . ) kovat ( . ) jos niinku etenki jos lapset tuli niinku auktoriteettii vastaan sil taval et tuli opettajal sanoo jotain ( . ) mis niinku meni selkeesti jotenki ( . ) heiän mielestään ainaki rajan yli vaik mitä opettajat olis heittäny läppää sitä ennen ja muksut koitti tehä saman ni sit se oliki samantien niinku ( . ) et ei missään tapaukses ja iha just sitä..

H : no miten nä oppilaiden keskinäiset sitte oliks siin jotai semmost mikä ( . ) ois niinku yllättäny sut tai ( 0.5 ) vai oliks ihan samanlaista

M : aika samanlaista siel oli ( . ) ää:: ( . ) yks poika jota aika selkeesti kiusattiin siin luokassa ( 0.5 ) ssit siel oli tota just tää asperger-tyttö, ketä kenel ei nyt noi sosiaaliset taidot nyt oo mitkää kovin vahvat ni ( . ) hän nyt ei hirveesti mihinkää otettu ( . ) tai otettu mukaan mut eipä hän hirveesti halunnukaan

H : eli Asperger iha integroitu tota ( . ) tähä luokkaan ihan

M : joo mulle ei tullu, tota, ihan selväks se et onko hänel kuin ( . ) ää: niinku diagnosoitu tää tila mut hänel oli kuitenkin koulunkäyntiavustaja et jonkinasteisesti sit ainakin ja hänel kyl selkeesti oli paljon ( . ) no, just siis sosiaalisissa taidoissa ongelmia ( . ) ja sit oli nää maahanmuuttajalapsista et se oli ( . ) mitä mä seurasin siin, tää yks näistä ei puhunu ollenkaa oikeestaan englantii ja oli vasta ( . ) ääm mun käsittääkseni tän lukukauden alussa tullu siihen luokkaan ( . ) ja sitä oli iha mielenkiintosta seurata niit suhteit niiden, maahanmuuttajalasten kans tietty se o aika paljon yleisempää täällä Belfastissa just et täälläki on kaks puolalaist lasta ni ( . ) aika yleisempää tää et on maahanmuuttajalapsii ku esimerkiks nyt vaik Raumal jos ( . ) jos vertaa ( . ) nii et ( . ) kyl heil hirvee tulkkitilanne et siit, siit mun mielest ehkä vois jotenki et, kuin normaalil tavalla he otti vastaan näit maahanmuuttajalapsii koitti ottaa niit mukaan ( . ) ni se oli mun mielest iha semmost vähä erilaista ku Suomes

H : no miten tota sä kerroit täs et sun ulosantis siel luokassa helpottu siinä niinku ekan kahden viikon aikana niiN voit sä kertoo tästä jotakin niinku konkreettisia esimerkkejä ( . ) jonkinlaisia et millä tavoin

M : ainaki se et ku oppi tunteen niit lapsia ni siel oli selkeesti tämmösii: niinku hyvin avoimii persoonii kenen, kenel oli tota ( . ) tai et kenel just alko ku kuunteli sitä vaikka sitä opettajan ää kommunikointii joittenki lasten kans ni tajus sitä et kenen, et kenen kans voi niinku ( . ) huumorii käyttää ( . ) ni se et kun sai niihi muksuihin, tai se on mul ainaki Suomessaki iha se sama juttu et kun saa semmosen yhteyden et voi jonkun kans vähä jo ( . ) ku ne on kuitenki jo 11-12 vuotiait ni niil on vähä eri ( . ) tai et alkaa tajuumaan erilaist huumorii vaikka vähä sarkasmiiki ni sit ku siit löytyy niit kenen kans voi sil taval ( . ) olla yhteydes et voi jostain ( . ) et voi niinku nauraa niitten lasten kaa yhdessä joillekin ( . ) asioille ni sit jotenki ku syntyy semmonen luottamus ja semmonen yhteys, vaik, ei ookaan samaa, yhteistä kieltä ni se on ainaki semmonen asia mikä helpottaa sitä sit et mul ei o mitää paineit enää siin vaihees siit et sanoks mä jotai asioit väärin tai ( . ) tai ei mul missään vaihees oikeestaan ollu siit

H : elikkä ihan periaattees samalla tavalla tä eteni niinku Suomessa opetuharjottelut, että kieli ei tullu tässä, millään tavoin ongelmaksi

M : ei mun mielestä et, ainoot ongelmat mitä mä koin ehkä kielen kans oli jos mun ( . ) jos piti jotain ( . ) et jos mul ei ollu sitä spesiaalisanastoo niinku matikan kans mul oli vähä ongelmii ( . ) mä en paljoo sitä opettanutkaan just siit syystä mä en ( . ) kun mä sain ite sitä aika paljon valita niin, mä opetin matikas ongelmanratkaisutaitoi sit enemmän, just tommosii sanallisii ongelmii ja strategioit miten ongelmaratkasutehtävis edetään sen sijaan et mä olisin opettanu jakolaskui mikä ois ollu toinen vaihtoehto mitä mä oisin voinu tehä et sit sen ( . ) sen mä huomasin et ku mä ( . ) mää valmistauduin tunteihin, ni mä valmistauduin niihin samal taval ku Suomes ( . ) ja sit iha muutaman kerran käviki niin et ( . ) siin vaihees ku mä oon siin luokan edes et ei hitto et mul ei o niitä just tän asian et mun pitää opettaa tä aika pian tä asia ( . ) et niinku kapee-alanen asia et mul ei ookaan tän kapeen alan sanastoo iha riittävästi et mä pystyisin opettaan tän vaan ilman et mä oisin tai huomannu et se on kuitenki vaik järkevää luottaa omaan kielitaitoon ni kattoo ne ( . ) sellaset tärkeet sanat et siit ois ( . ) sen ois niinku tajunnu..

H : siis luotit sillee improvisaatioon vai et ( . ) sulla yksinkertasesti unohtu tää?

M : ää:: kyl mä luotin enemmän improvisaatioon siihen et joo, kyl mul löytyy se, mut sit just se oli ongelma aika mones, tai no, mones ja mones mut se oli jossain kohtaa ongelma et ( . ) et kun piti mennä ( . ) tai mitä sanoin siit jo alus jo et mä luotan siihen et mä pystyn selittään englanniks melkein minkä tahansa asian kiertämällä sen, niinku käyttämäl vaan toisii sanoi mut sit ku mennään johonki kapea-alaseen juttuun ( . ) vaikka matikan jakolaskuihin ni sitä on vähän vaikee selittää muilla termeillä ku niillä termeillä mil se ( . ) kuuluu tehdä

H : joo ( . ) elikkä siis matikan opettaminen, sen sä koit erityisen hankalaks

M : joo ( . ) mut Se on myös hankalaa mulle Suomes

H : aivan, aivan ( . ) tää historia esimerkiks suju paljon helpommin

M : joo, joojoo ( . ) kyl vaan

H : joo, no tota, minkälaisi opetustilanteis sit niinku ( . ) erityisesti kiinnitit huomiota ( . ) tähän vieraan kielen käyttöön ( . ) vähä erikoinen kysymys kyllä tota ( . ) koska sä oikeestaan jo vastasit tähän jonkin verran jo

M : no, voin mä siit sen verran lyhyesti sanoo sillai et mul oli monissa, ku mä alotin jonku jakson, niin mul oli siin vaiheessa joku ( . ) esimerkiks pieni powerpointti tai jotain et on vähä jotai visuaalist tukee ( . ) ja sen jälkeen suurimmaks osaks mentiin toiminnallisiin juttuihin ( . ) ni et ne toiminnalliset asiat oli yleens ( . ) aika helppoi sit ku pystyy ( . ) tai tietenki siin tulee se et sit ku lapset innostuu ni voi olla vaikee ymmärtää mut se ei yleensä ollu ongelma mut et se ku mun pitää äöö: ( . ) pitää lyhyt luento tai edes puhuu joku kymmenen minuuttii siin edes jotain sellast siin kohtaa välil oli se, niinku se alottaminen et ( . ) et mistä mä sitä asiaa rupeen sillai johdonmukasesti englanniks ( . ) selittämään

H : mut sust varmaan tuntu sit et sä kehityit siin aika lailla

M : joo. ei. joo tuntu

H : varsinki ekan kahen viikon aikana mut sit myös sen jälkeen vai

M : joo, kyyl, tuli toi: ääM ( . ) just ehkä näitten sen takii ku piti sitä et piti puhuu kuitenki yksin sielt edest siit alkukohta yleensä ku selitettiin joku tilanne ( . ) et miten täs ny lähetään vaik liikkeelle et siin ( . ) siin jotenki kehittys et miten pystyy: just puhuun vähän pitemmän aikaa et ei pelkästään sitä et pysty vastaamaan lauseel tai kahdel johonki mut et ( . ) ihan kon ( . ) ihan et mä pystyn selittään jonku asian ( . ) et miten tä asia toimii, olemaan niinku johdonmukasempi siin kielessä niin se ( . ) mut se on, toisaalta taas semmosii asioita jois pitää ihan suomen kielessäki kehittyy et miten mä saan tän asian sillee selkeesti ja johdonmukasesti selitettyy näil lapsil

H : niin aivan, aivan ( . ) elikkä sä näit sen kuiteski aika samanlaisena tai samankaltasena tän tilanteen sitten

M : joo, kyl mun mielest ihan kaiken kaikkiaanki se oli aika ( . ) aika sillai saman ( . ) samanlaiset asiat oli ongelmallisii ja samat asiat oli helppoi ( . ) mitkä Suomessaki

H : no mennään tähän ihan niinku opetuksen suunnitteluun sä sanoit et sä valmistauduit niihin tunteihin esimerkiks perehtymällä tällaseen sanastoon matikassa joskus toisinaan ja ( . ) ja sit sä teit tätä tietysti kaikis muissakin aineissa ilmeisesti mut ( . ) veiks tä yhtään enemmän aikaa ku Suomessa

M : JJoo vei, mut, mä luulen et tai siihen oli kyl suurin syy se, että näil ei ollu käytössä mitään kirjoja missään asiassa eli mun piti ( . ) mun piti ensin päättää ( . ) mitä mä haluun opettaa ( . ) sit mun piti päättää ( 0.7 ) ylipääns mitkä oppiaineet mitä oppiaineit mä haluun opettaa, sit piti päättää kuin kauan mä haluun niit opettaa mä sain ite päättää kuin pitkii jaksoi mä teen ( . ) ei ollu mitään sellast ku Suomes et nyt vaikka ( . ) sun pitää opettaa kahdeksan tuntii matikkaa vaan sain ite päättää sen mä sain ite päättää pidäks mä ( . ) 20 minuutin tuntei vai 45 minuutin tuntei vai ( . ) vai ää 2 tuntii putkeen, ei mitään välii mä sain ite päättää sen ( . ) sitte sain päättää just ne oikei alueet et mitä mä haluun opetella tai opettaa ja sen jälkeen mikä tota ( . ) opiskella se alue jostain netist tai jostain ( . ) tehdä ite ne kaikki materiaalit siihen tai ettii ne jostain koulun kirjastosta tai jostai, suurimmaks osaks mä tein ite sit ne materiaalit siihen ( . ) eli kyl oli niinku ( . ) sii:hen nähden tosi paljon enemmän työtä ku Suomessa, et kun Suomes kuitenki sul on se mahdollisuus et sä voit mennä kattoon sen kirjan et mitä nyt tehdään kattoo sit tota: opettajan oppaast esimerkkei et miten tän esimerkiks vois tehdä ni ei ollu kyl mitään semmosta ( . ) et mä tein ihan kaiken alusta loppuun itte

H : no se on kyl sit valtava ( . ) valtava ero ettei ollu mitään opettajan oppaita ( . ) mul oli ihan sama homma ( . ) mä oon vähän ehtiny unohtaankin sitä mutta ( . ) näinhän se oli

M : ei, kyl siis varmaan olis ollu joitaiN ( . ) no ei varsinaisesti opetukseen mut onhan tääl aika paljon materiaalia löytyy täältä siis esimerkiks, meiän yliopiston kirjastosta mut et ne pitää sit ite mennä hakeen ja ettiin ja lukeen niit kirjoja ja et se ei kuitenkaan oo se et vaik mä löytäisin nyt ihan opettajan oppaan mis on yks malli ni ei o kuitenkaan niil lapsil ei ole sitä kirjaa et pitää materiaalit sit kuitenki kehittää ( . )

H : voit sä kuvailla ihan jotain sun niinku yhtä tällast oppituntia joka meni sun mielest vaik hyvin?

M : mmeni mun mielest hyvin ( . ) ämm no mikä mul ehkä kaikist parhaiten jäi mieleen ni mul oli ( 0.7 ) aaHH ( . ) aiheena oli yks yks jakson aihe oli arkkitehtuuri, ja me käsiteltiin historiassa, ääm, käsiteltiin Mesopotamiaa ja Mesopotamia kehitti, ton, mikä tää on ( . ) kaari ( . ) silloissa ( . ) kaari ( . ) tommone ( . ) holvi, holvirakenteen, ja me, ää ihan tän, arkkitehtuurijakson lopuksi me tehtiin tämmönen ( . ) ömm lapset teki ryhmissä me annettiin materiaaliks tai mä annoin materiaaliks pelkästään sanomalehtee ja teippiä ja ( . ) mitä niihin ois muut ollu ( . ) suurin piirtein sanomalehtee ja teippii ja niitten piti rakentaa mä annoin niinku mitan et kuin korkee ( . ) ja piti rakentaa silta ( . ) ja sit me yhdessä päätettiin että miten tota ( . ) ne rakensi sillan ryhmissä ( . ) ja sit yhdes päätettiin et miten me sitä siltaa arvioidaan ja ( . ) sit-te toteutettiin se arviointi niinku muun muassa kuin paljon painoo se pystyy kestään ja kuin pitkä se on ja onks se hyvän näkönen ja ( . ) ja ( . ) tämmösii asioita ryhmätyö ja sit arvioitiin ne ( . ) kaikki yhdessä

H : tää tunti oli semmonen minkä sää voisit kuvitella että pitäisit myös Suomessa?

M : joo, joo ( . ) tunti oli varmasti semmonen mitä vois Suomessa käyttää

H : joo ( . ) no miten tota: ( . ) kohtasit sä sit jotain sellasii tuntei jotka ois menny huonosti ( . ) voitsä kuvailla sellasta sitten vastakohtaisesti

M : joo ( . ) siis oli, oli niit semmosii tuntei jotka ei menny mmitenkääN täydellisesti siit on nyt vaan jo kuukaus aikaa ku mä oon tota: ( . ) edes ( . ) ääm lähteny sieltä tota mut ( . ) ootas mä otan mun kansion ja otan oikein laatuesimerkin siit et miten ei tehdä ( 1.0 )

H : iha vaan vertailukohteena ( . ) me ollaa oikeestaan loppupuolella jo

M : mul oli esimerkiks siit lähettiin tota ( . ) ääm just siitä arkkitehtuurijaksosta siitä ku alotettiin ( . ) nii, meil oli: ääm piti tehä kollaasi ja siin jotenki tuntus et mul ei niinku koko se ( . ) koko se alotushomma ja se meni hiukan sillai mettään et ne kaikki lähti tekeen ( . ) vähä aika lail eri juttuu ku mitä mää olin niinku ( . ) ku mikä se ajatus siin kollaasis oli ja sit öö ( . ) tai just ehkä sit mun selityksestä ja mun esimerkeist ni ei ( . ) tullukaa heille iha selväks et millaseks öö ( . ) mikä se kollaasi nyt välttämät sit on ja se sama ( . ) tai siit tuliki paljo isompi projekti ku mitä mä olin ajatellu et ( . ) mä olin ajatellu et me tehdään se kahdes tunnis ja ne tais tehdä sitä kuus tuntii sitä asiaa mikä ei ( . ) varsinaisesti edes loppujen lopuks ollu kollaasi ( . )

H : okei ( . ) elikkä tuntuks susta että tää oli jotenkiNN minkä syytä tä sitte oli? sanoisitko että suunnittelun vai ( . ) oliks kielitaito ( . ) mitenkään yhteydessä

M : joo suunnittelun ja sit mun selitykset ja paljon myös se että tota ( . ) se oli se ensimmäinen juttu mitä lähettiin tekee ni mua varmaan siin kohtaa jännitti ja ei jotenki tuntenu niit lapsii viel niin paljoo et ois ( . ) mitenkää pystyny ehkä sanoo sillai et noni et nyt stop et alotetaas koko homma alusta uudellee ( . ) et nyt mennään niinku

H : sulta puuttu sellaset termit millä sä voisit niinku ( . ) arkisen kuulosesti sanoo että sä teet jotenki väärin ( . ) semmoset niinku nopeet termit

M : niin ja just ehkä tommone palautteen antaminen niin se on kyl ( . ) yks juttu mikä oli täs niinku hankalaa, et niil opettajil on, tai et sitä mä koitin tosi paljon opetella tän harjottelun aikana et miten mä pystyn niinku englanniks antaan niil muksuille sekä negatiivist että positiivist palautetta koska sitä ehkä tääl tehdään enemmän mitä niinku, mitä Suomes et myös sitä positiivist ei nyt ehkä just tää mun opettaja mitä mä seurasin muitten opettajien tuntei ( . ) ni tosi paljon annetaan myös sitä positiivist palautetta et ( 0.5 ) tosi hyvää ja hienoa ja teitpä kivasti ja, jotenki, mun mielest Suomes ei, no ei kuulu oikein Suomen kulttuuriin

H : mmja sit tämmönen nopee palaute mitä antaa oppilaalle niin sen tulee myös semmost niinku ( . ) aika mutkattoman ja arkikielisen kuulosta ja se on just niinku kyse siitä tän ( . ) kielitaidon rutinoitumisesta

M : mm ( . ) joo ( . ) koska niinku jos mä yritän sitä sanoo ni sit se muuttuu jotenki niin spesiaaliks se tilanne sellane että ( . ) nyt on se hetki kun annan sinulle palautetta ja olen miettinyt miten tämän asian sanon tai ( . ) jotenki ( . )

H : mul on tullu semmonen käsitys tässä nyt ( . ) hyvin lyhyessä ajassa että sä oot kuiteski kokenu et sun kielitaitos ( . ) niinku puutteetkin oli lopuks niinku vahvuuksia koitko sä sillee? tai se et sä olit ulkomaalainen niin oli oikeestaan ihan, niinku hyvä juttu

M : oli ööm ( . ) siis oli se ainaki siin mieles että ne lapset oli tietty tosi kiinnostuneit siit mitä mää sanoin et oli niin ( . ) mul oli sillon hyvä lähtökohta siihen se että mä niinku mä en tiä tarkotatsä nyt niinku tätä mut Raumal normaalikouluun ku mä meen ni jotenki niil on se ( . ) mä oon se viides harjottelija siinä et ( . ) täs luokas ei oo ollu harjottelijaa näillä, tässä, ollenkaan, tällä, näillä lapsilla siis ei oo ollu harjottelijaa et mä olin ihan niinku spesiaalitapaus ni se jo pelkästään oli niitten mielestä tosi kiinnostavaa ja sitte et mä olin Suomesta tai et mä olin ylipääns niinku kansainvälinen tyyppi ni oli kyl ( . ) oli kyl spesiaalii ja et, siit synty kyl semmonen hyvä yhteys niitten muksujen kaa et tota ( . ) just et, ne haluaa

H : nii et semmosta pientä eksotiikan ripausta mikä tuo siihen oppilaiden niinku ( . ) mielenkiintoon..

M : [juu ( . ) ehdottomasti ]

H : ..panoksen oppilaiden puolesta ehkä

M : mitä?

H : nii et semmosen pienen ekstrapanoksen ehkä oppilaiden puolest mikä saattaa sit tietysti häipyä siinä parin kolmen viikon jälkeen vähä mutta..

M : joo kyl se tuntus et siin kuuden viikon loppuun mennessä ainaki mä olin sit jo ihan opettaja siellä ( . ) mut et se alku siin oli et, siis et miten mää löydän sen rohkeuden et mä koitan tehä sen yhteyden niitten muksujen kaa ni he teki sen mulle tosi helpoks koska mä olin heidän mielestään eksoottinen ( . ) kai

H : no mitä he tykkäs muuten ylipäätään ( . ) Suomesta oliko he kiinnostuneita

M : joo ( . ) joo oli kyl mul oli iha siin ensimmäisil tunneil ni mä tein powerpointin mis lähinnä sit oli vaa kuvii kaikesta nii kyl ne oli kyl esimerkiks revontulet jotain niinku ihan täysin ihmeellistä ja eksoottist ja ( . ) saunasta paljon keskusteltiin tai jotenki just se heti ensimmäinen tunti ni se Suomeski se ensivaikutelma siit opettajasta tai opetusharjoittelijasta on aika tärkee ni kyl tääl, just se et kun mää alotin sil Suomi ( . ) Suomi-jutulla, ni se oli oikeestaan loppujen lopuks aika vähän sitä et mä olisin puhunu vaan se oli suurimmaks osaks sitä et ne suurin piirtein hyökkäs mun kimppuun et ei oikeesti et onks teil oikeesti tommosii juttui siel ja..

H : piditkö sä kovin monia tällasia tunteja jotka oli ( . ) käsitteli Suomea jollain tavoin?

M : ei: ( . ) ää ei varsinaisesti ollu et tää se yks alku no se kesti varmaan ku mul oli alun perin ajatuksen et se olis ollu jotai 45 minsaa ja me varmaa kaks tuntii puhuttiin Suomesta ( . ) mut totaa sen jälkeen yks jakso mis oli et miten tehdään tota ( . ) meil oli aiheena Pohjoismaat ja ne teki powerpoint-esityksen Suomesta ( . ) et sitä kautta me kyl keskusteltiin mut ( . ) me keskusteltiin myös kaikista muist Pohjoismaista et ei niinkää spesiaalisti Suomesta

H : okei ( . ) ne teki niinku ryhmätyönä sen?

M : ää pareittain

H : okei ( . ) selvä ( . ) no mul on täs nyt tämmönen yks pieni kyssäri vielä jonka oikeestaan mä oon esittäny jo aika moneen kertaan et kohtasitko jotain yllättäviä ongelmia opetuksessa haluut sä jotain lisätä viel tähän? ( 0.6 ) mitä tulis mieleen

 

M : yllättäviä ongelmia ( . ) öö no ei:: oikeestaan suuremmin no se oli tota se mun opettaja, siis, mä häneen kyl kovasti tykästyin oli hyvin mukava tyyppi mut siin oli jotenki alkuun tuntus ongelmalliselt se et hän sano mulle iha ensimmäisen kerran ku mä suunniteltiin niit tuntei ni että ( . ) et hänen mielestään ne muksut ( . ) ei käyttäydy sillai normaalisti ja aidosti jos hän on mukan siin tilanteessa et hän koittaa mahdollisimman paljon pysyy poissa siit luokasta sillon ku mä opetan ( . ) Jja siit mä olin tietty vähä yllättyny ku se o aika erilaist ku mitä meil on Suomessa et eihän opetusharjottelijaa ees saa jättää yksin ( . ) yksin sinne luokkaan, et ei hänel ollu niinku mitään aikomustakaan antaa mulle esimerkiks palautetta mikä mul ( . ) mulle on ainaki ollu Rauman OKL:ssä ja OKL:ssä muutenki aika tärkee se palauteosio siitä mut kun ei tä oo mikään Normaalikoulu tommonen et ois palkatut noi, tai et heiän tehtävä ois ohjata sitä opetusharjottelijaa varsinaisest tai antaa palautetta niin mää siitä annoin heti hänelle sillon palautetta pyysin et voinko mä saada palautetta joka päivä sen päivän jälkeen sillee esimerkiks ( . ) mut se lipsu kyl aika nopeesti et sit kun ( . ) tai et se oli nii erilainen se että, et mä oon siel kuus viikkoo ja mä oon joka päivä ja mä oon kaikki tunnit verrattuna siihen ku et Raumal tai Suomes siit tehdään niin spesiaali siit yhdest tunnist et sen pitää olla niinku spektaakkeli ja sit sä taas pari päivää valmistaudut siihen sun seuraavaan spektaakkelituntiin ( . ) mikä on aika kaukana todellisuudest ni se oli ihan, ihan hyväki juttu sitte et ja aika nopeesti mä en sit edes huomannu sitä et se opettaja melkein aina lähti ku mä aloin opettaan et ei se ollu siel ( . ) tosi vähän oli paikal siin samaan aikaan ( . ) ku mä opetin ( . ) mut sit yks juttu hänest oli jotenki se, että ää::: se ei antanu mun aina, tai mä en kokenu et mul ois ollu mitää ongelmii esimerkiks käsitellä, tai et ei ollu paljo ongelmii käsitellä sitä et jos oli vaik joku riitatilanne siin luokas ku mä sanoin et siel oli yks poika jota kiusattiin ni siel välil oli sellasii tilanteit että ( . ) oli tota ( . ) oli joku kiusaamistilanne tai semmonen ne oli aluks, aluks mulle vaikeita, koska ne oli kiihtyneit ne lapset niin mä en välttämät käsittäny et mist asiasta täs nyt niinku keskustellaan tai kuka täs nyt teki väärin koska mul ei ollu kielitaitoo siihen asiaan ( . ) ni sillon oli hyvä et se opettaja oli siin jossain lähel mut se ei päästäny mua tavallaan sitten ää siin, tai loppuvaihees ku mul alko oli parempi kielitaju, niin ei tota: siltikää oikein viel päässy niist asioist irti et ykski, yks kerta se oli ehkä mun ikävin kokemus tän harjottelun aikana oli se öö ( . ) tää opettaja sano mulle aina et joo et hän on jossain tossa viereises luokas tai jossain, et jos tääl tapahtuu jotain tääl luokassa, niin lähetä ne muut sit vaan, ne keil on ongelma niin lähetä ne vaan sinne hänen luokkaan ( . ) mis hän on et öö älä niinku puutu siihen asiaan tai siis et ää: älä käytä sun tuntii siihen vaa et ( . ) keskity sää opettamiseen ja lähetä ne vaa hänelle ( . ) ihan siin mun harjottelun lopus mä sit, niinku, yhen kerran oli kaks poikaa jotka aina tappeli, niin mä sanoin vaan et en mä niinku keskity nyt tähän et menkää ettimään se opettaja, menkää sinne ( . ) ja se oli niinku ainut kerta ku mä tein niin, ja se opettaja tuli takasin sielt samantien niin, takasin ja mä kysyin et löysiks nää pojat sut, ja se sano et joo löysi, et öö ( . ) voisiksä mennä, tota ( . ) pitää kahvitauon nyt ( . ) ja mä olin niinku et ei mul on täs just opetus kesken et mä oon 15 minuuttii opettanu tai jotai nii et ( . ) eks sä vois mennä pitään nyt kahvitauon sit mä olin et ( . ) no joo okei et no, kai mä sit voin et mitä ihmet tuli siis kesken mun oppitunnin sisään sinne ja niitten muksujen edes sano mulle et joo et me pitään kahvitauko ja mä menin ( . ) ja se sulki oven mun perästä, ja alko ihan täysil huutaan niil lapsil, kuulus niinku joka puolel sinne kouluun ku se huusi niil muksuil ja mä olin niinku ihan et mitä hhelvettiä (n) no, en mä siin tilantees voinu yhtään mitään mä menin vaan ja otin sen kahvin ja raivost täristen niinku siellä et mitä ( . ) mitä ihmet se tulee mun niinku, tai et ei ne muksut ollu varsinaisest mitään tehny et se oli ne kaks ketkä aina tappelee niin ne oli ihan et tulee niinku, purkamaan omaa aggressioon sinne luokkaan ja sit mä menin vaan takasin sen mun viiden minuutin kahvitauon jälkeen suurin piirtein ja siin vaihees se opettaja oli jakanu niille muksuille jotku monisteet et joo et, me ruvetaanki tekeen tätä et se käytti aina se käytti rangaistuksena sitä et jos niinku aa:: joku tilanne ei toimi ni sit ruvetaan tekemään jotain kielioppiharjotuksii et kielioppiharjoitukset tehtiin hyvin negatiivinen asia et ne on rangaistus aina ni sit mun koko oppitunti jäi niinku siihe ( . ) et hän otti kokonaan siit vallan siit tilanteest ni se oli jotenki semmone tilanne mitä mä en oikein kokis et tapahtuis välttämät Suomes opetusharjoittelus..

 

H : et jollain tavoin sä myös koit että: et sun opetustyyli joskus niinku ois ollu jopa parempi kuin heidän

 

M : NNo JJoo siis ( . ) tavallaan must tuntus et ne ei niin paljoo komm ( . ) tai siis en mä tiä mun opetustyyli mut se niinku et miten mut on koulutettu Suomessa et miten niinku, luokassa jotenki ja et se et lapsil ois sitä omaa päätäntävaltaa ja jotenki sitä ni se aika mones kohtaa siel mun mielest vähä ( .) lytättiin et se oli niinku ( . ) tai et aikuisen auktoriteetti oli isompi mitä se on Suomessa et ei niinku niitten muksujen mielipiteit jotenki ( . ) tunteit ja semmosii ni ei tarvi aina ottaa niin ( . ) niin sil tavalla jotenki öö yhtä vakavasti ku mitä aikuisten juttui

 

H : keskustelitteks te sit täst niinku ( . ) jotenki opetuskulttuurien eroista niiden opettajien kanssa vaik opettajanhuonees tai muual

 

M : ää ( . ) jonku verran ( . ) mut tän mun opettajan kans jotenki must tuntu et mul oli tavallaan hänen kans hirveen hyvä yhteys mut et sit hän piti omaa opetustyyliään aika hyvänä, ni siin nyt ei ollu oikei semmost mahdollisuut et mä oisin menny hänen luokassaan sanomaan hänel että hänen opetustyylissään olis mun mielest jotain parannettavaa et ei ( . ) ei kyl hänen kans ei et öö, siel oli muutamii muita ketkä oli siis ä:: ( . ) esimerkiks puolalaisii opettajii ( . ) puolalaisii tääl Belfastis on aika paljon niinku ehkä tiedät, maahanmuuttajii ni puolalaisii opettajii oli muutama ni niitten kaa esimerkiks mä keskustelin koska heiänki se opetuskulttuuri on vähä erilainen ( . ) niitten kans ja sit just näitten erasmus-opiskelijoitten kaa mut ei kyl siel koulus et hänel oli aika selvä käsitys siit et miten niinku asioi hoidetaan et ei mul ollu siitäkää tilanteest ni ( . ) öö ( . ) oikei ollu siis mä oisin halunnu keskustella täst tilanteest mut jotenki, se opettaja ehkä puhus mut yli, niinku, sil taval et joo et, et, hyvä juttu ku, niinku, pyysit hänt tänne näin et ei sun kuulu tämmösten asioitten kans täällä niinku käyttää aikaas et ( . ) onpa torveloi noi oppilaat ku ne ei tajuu sitä et ei sun kuulu tämmösii asioi hoitaa ( . )

 

H : tästä nyt saattaa välityy semmonen kuva et sä jotenki oisit ( . ) öö ( . ) tai et sä et ois tykänny siit harjottelus mut kokonaisuudessaan sä pidit siit harjottelusta kuitenki ( . ) aika lailla eikö?

 

M : joo ( . ) tä oli vaa (n) hyvin tunteikas hetki mulle, toi ( . ) mut joo siis kokonaisuudessaan mä tykkäsin siitä tosi paljon ja erityisesti siitä kun se oli pitempi pätkä et mun mielest tää, tai et kun mä oon siel noin pitkän pätkän ni ehk väkisinkin tulee konfliktei mä olin kuitenki ( . ) olin ihan opettajana siel opettajien kanssa kuus tuntii päiväs kuitenki samas huonees ni ehkä siin ( . ) pakostaki tulee jossain vaihees jotain mut siis Suomen opetuharjotteluun nähden ni ainaki just se että, ä:: , tota, kun se on pitempi et sä oot oikeesti aidosti siin tilantees eikä niin et sä meet sinne pitään ne spektaakkelitunnit

 

H : no miten tota tän jälkeen ( . ) aiot sä opettaa viel ulkomailla? miks tai miks et

 

M : kyl mä haluisin ( . ) ehdottomasti et on se aika erilainen ( 0.7 ) erilainen kokemus ja siin tulee aika semmonen vahva olo ittestä opettajana et jos mä niinkun jo täst vaihees ku mä oon kuitenkin harjottelija, enkä oo paljoo tehny sijaisuuksiikaa, nii jos mä täs vaihees jo selviin tästä ( . ) selviin niinku siit et mul ei o niitten lasten samaa kieltä ni ( . ) ei sit paljoo niinku ( . ) ei paljoo ( . ) tai et niin tulee vahva olo siit et kyl mä selviin opettajana olemises sit melkein mis vaan jos mä pystyn tähän

 

H : joo kyl se on toi kokemus tuttu mulle kans tietenkin ( . ) siin saa selville aika paljon omasta opettaja-identiteetistään

 

M : joo se on kyl ihan totta